Успіння Пресвятої Богородиці. Проповідь

Зі Святом Успіння Божої Матері!

Людям маловіруючим чи невіруючим може здатися дивним, як можно святкувати смерть близької, любої людини. Ми називаємо день смерті Божої Матері святом Її Успіння. Це одне з найбільших і найрадісніших свят Церкви. Але для зовнішнього світу залишається загадкою, чому ми святкуємо смерть Богородиці.

 Для невіруючої людини смерть — як припинення всього і вся — жахлива: все те, чим людина тішилася, чим жила і чого прагнула, вбивається смертю. Тому невіруючий намагається сховатися, втекти від думки, що йому самому колись доведеться померти. «Смерть грішників люта» (Пс. 33:22), тому що людина грішна, невіруюча не має надії на життя після смерті.

Для віруючої людини слово «смерть» наповнене зовсім іншим змістом. Віруючий розуміє, що смерті немає, що смерть — це народження. Останній подих людини тут на землі — це перший подих її життя у вічності. Якщо людина в земному житті прагнула бути з Богом, виконувати Його заповіді, молитися, причащатися, то зі смертю нарешті настає здійснення її надії — входження її до Царства Божого. І для такої людини немає нічого радіснішого, ніж зустріч із Господом, виконання всього того, чого людина прагнула у земному житті.

Про це говорять і дослідження науковців — наприклад, відома книга лікаря-реаніматолога Р. Моуді, який зафіксував свідчення людей, що пережили клінічну смерть, — «Життя після життя». Усі його респонденти описують майже одне й те саме.

Але для віруючої людини не потрібні такі дослідження. Вона черпає знання зі Святого Письма, з досвіду Церкви. І ми знаємо, що людину, яка гідно пройде це життя, чекає радісна, світла зустріч с Богом.

***

Більше того, як каже нам Біблія, життя на землі не справжнє, оскільки внаслідок гріховності наша природа стала обмеженою. Коли людина згрішила, на неї були надіті шкіряні ризи (Бут. 3:21), що обмежили її можливості у багатьох відношеннях. За словами святителя Ігнатія (Брянчанінова), до гріхопадіння людина була не мала жодних недоліків, не знала жодних змін ні у віці, ні в здоров’ї. Тіло Адама не згоряло від вогню, не тонуло у воді, не опікалося сонцем — не зазнавало впливу стихій, які самі перебували у досконалому благоустрої.

Після гріхопадіння тіло людини стало вразливим для стихій. Чому їй були дані шкіряні ризи? По-перше, ними людина були захищена, а по-друге, ризами для неї був закритий доступ у духовний світ. Адже саме через спілкування з представником духовного світу — з падшим духом — перші люди пережили трагедію, наслідки якої відчуваємо всі ми.

Внаслідок гріхопадіння не тільки тіло зазнало страждань, а й душа поринула у вир духовних хвороб — пристрастей, які володіють нами, поневолюють і мучать нас. Людина була створена не для хвороб, а для життя. Той, хто помирає у вірі, звільняється від цього гріховного тягаря, входить у іншу реальність, інше життя, для віруючої людини надзвичайно відкрите і радісне. Людині дається земне життя для того, щоб вона поборола в собі усі духовні хвороби і, так приготувавши для Бога храм своєї душі, увійшла в Царство Небесне, де їй буде дано оновлене тіло. І Господь, Який є Дух, у вічності буде перебувати у храмі її душі.

Таким є ставлення до смерті глибоко віруючих людей, які мають досвід духовного життя, знають ставлення до смерті Бога, Церкви, Святого Письма. І це не просто якесь абстрактне знання. Це досвід Церкви, який людина приймає вірою, переживає і вже без тваринного страху очікує переходу у вічність. Очікує з духовним трепетом настання того моменту, коли Господь покличе її у це радісне і світле життя.

***

Яким було ставлення до смерті у Божої Матері? Вона не хотіла нічого більше, ніж возз’єднатися зі Своїм Сином у небесних чертогах, де вже ніщо і ніхто не може розлучити Її з Ним.

Таким самим було ставлення до смерті у всіх святих. Ми знаємо, що апостол Павло пише: «Вже не я живу, але живе в мені Христос. І я нічого більше не бажаю, як піти з цього життя і возз’єднатися з улюбленим мною Господом» (див. Гал. 2:20; Філ. 1:23).

«Завжди пам’ятай про смерть — і ніколи не згрішиш», — каже нам Святе Письмо (див. Сір. 7:39). Багато хто зі святих різними способами нагадували собі про смерть: постійно перечитували відповідні місця зі Святого Письма, лягали на ніч у труну (для світської людини це божевілля!), щоб не забувати про іншу реальність. Святі люди хотіли, щоб нічого їх не відволікало від духовної роботи над собою, і тому якомога більше наближали себе до цієї реальності. Ця реальність є справжньою реальністю, а тут, на землі, ми з вами для того, щоб виправити нашу гріховну природу і очиститись від гріхів, щоб у вічності ми могли бути з Богом.

Тому ми святкуємо Успіння Божої Матері — день Її народження у вічне життя, свято возз’єднання з Її Сином.

Сьогоднішнє свято було настільки улюблене українським народом, що всі три наші лаври присвячені Успінню Богородиці. Це і зрозуміло, оскільки чернець помер для цього світу для того, щоб жити в іншому світі вже тут, на землі. Тому свято Успіння — це внутрішнє, духовне наближення до іншої реальності, нагадування нам про те, що тут ми на короткий, нетривалий час, щоб змінитись і у вічності бути з Богом.

Ми з вами, брати і сестри, хоча живемо у мирському середовищі, обтяжені багатьма обов’язками та турботами, теж повинні спрямовувати свій внутрішній погляд із цього життя у вічність. Тоді всі наші земні справи знайдуть інший зміст, інший вимір, духовну глибину.

Тому хочеться побажати всім нам, щоб ми відчули цю радість народження у вічне життя. Адже страх смерті — наслідок гріхопадіння та обмеженості нашої занепалої природи, і сенс земного життя — перемогти цю обмеженість і набути свободи життя тут на землі та радість у поєднанні з Господом. Амінь.

Протоієрей Владислав Софійчук. 28 серпня 2022 р.

Комментарии (0)

Сохранен как Проповеди

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *