Неділя 28-ма після П’ятидесятниці. Притча про званих на вечерю. Як не опинитися поза небесним бенкетом?

Во Ім’я Отця, Сина і Святого Духа. Сьогодні, брати і сестри, під час Літургії ми з вами слухали притчу, в якій Господь у стислій формі передає сутність людської історії — від початку до кінця.

Ми багато разів чули її, це притча про званих на вечерю (Лк. 14:16–24).

Один господар вирішив влаштувати бенкет і запросив на нього багатьох. Коли все було готове, він послав слугу, щоб той покликав запрошених — тих, хто за своїм походженням був гідний взяти участь у цій вечері.

Однак гості, ніби змовившись, стали відмовлятися. Один сказав: «Я купив землю, мені треба її подивитися. Вибач, я не можу прийти». Інший відповів: «Пробач, я купив п’ять пар волів і маю їх випробувати». А інший відмовився так: «Я одружився, тому не можу прийти».

Коли слуга повернувся і розповів своєму пану, що усі відмовилися від участі у святі, той розгнівався і сказав: «Піди на роздоріжжя та поклич усіх, кого зустрінеш, — кульгавих, сліпих, калік… Усіх клич, аби наповнився мій дім».

Слуга так і зробив та знову повернувся до свого пана: «Ще є місце». — «Іди і клич усіх, кого побачиш, тому що багато званних, та мало обраних».

***

Ці жорстокі слова, якими завершується притча, мають розбудити нас з вами. Адже під гідними участі у вечері, під обраними Господь мав на увазі старозавітний богообраний народ, який відкинув Месію-Спасителя. А наші предки належать до тих, хто був покликаний у другу чергу і відгукнувся — серед кульгавих, сліпих та ін. Однак з того часу минули століття, і ми з вами зараз поводимося так само, як перші покликані з притчі.

Населення нашого міста складає не один мільйон людей, однак скільки у Києві храмів? Не так вже й багато. Жителі одного багатоповерхового будинку могли б вщерть наповнити наш храм, так що й довкола нього стояли б люди. Та ми бачимо, скільки людей зараз у храмі.

Коли ми питаємо своїх рідних та сусідів, з якими у нас близькі відносини: «Чому ти не йдеш до церкви?» — то чуємо ті ж самі відмовки, що закарбовані у євангельській притчі. Один каже: «У мене дача, мені треба доглядати на город, сад. Й іншого часу, як субота та неділя, в мене на це немає». Інший каже: «Я працюю, інколи — й по суботах та неділях. Тому я не можу ходити до церкви». Інша: «У мене чоловік, котрий не розуміє мене. І я боюся непорозумінь й скандалів, й тому не можу приходити».

***

Слова, якими завершується притча: «Багато званних, та мало обраних», — мають отрезвляти нас з вами. Адже бенкет Господній вже розпочався, Господь вже серед нас і за Літургією дає нам Свої Тіло та Кров. І той, хто не бере участі у цьому бенкеті зараз, — не причащається, не сповідається, — не візьме участі в ньому й у вічності. Іншими словами: аби бути учасником бенкету Господнього на небі, треба бути учасником бенкету Господнього тут, на землі.

«Багато званних, та мало обраних». Ми повинні закарбувати ці слова у своєму серці. І щоразу, як нам спаде на думку: «А може, не піти сьогодні до церкви? Може, не піти на сповідь? Може, я пізніше підготуюся до причастя?» — вони будуть отрезвляти нас.

***

Господь каже: «Стою при дверях і стукаю; якщо хто почує голос Мій і відчинить двері, увійду до нього, і буду вечеряти з ним, і він зі Мною» (Одкр. 3:20).

Деякі люди пускають Господа тільки до передпокою серця свого. Декотрі з радістю приймають Господа, але потім знову починають займатися своїми земними справами і ставлять їх вище за справи божественні. Є люди, які, хоч і розуміють, Хто стукає в їхнє серце, однак взагалі не пускають Господа — вони відкладають це на потім. Вони думають: «Я піду на пенсію, і тоді вже буду ходити до церкви». Та коли цей час настане — якщо настане, — ці люди набагато менше зможуть зробити для свого спасіння, адже в них вже буде мало сил і часу.

Але ж задумаємося: Кому ми відмовляємо!

Якщо ми не відповімо на Його заклик зараз, Господь постоїть біля серця нашого, постукає, та, побачивши, що ми перейняті земними справами, що нам не до Нього, — розвернеться і піде. А коли відкриються чертоги небесні і ми зрозуміємо, що опинилися поза Його бенкетом, це буде для нас найстрашнішим розчаруванням. Це розуміння нереалізованої можливості бути з Господом пектиме нас у вічності більше за пекельний вогонь. Особливо, якщо ми впустили Господа в серце, але потім заметушилися і відкинули Його.

Тому оці жорстокі слова — «Багато званних, та мало обраних» — мають бути весь час біля нашої свідомості, адже Євангеліє звернено до всіх і до кожного з нас. Кожен з нас повинен читати його з розумінням: Господь говорить це особисто мені. Якщо ми так будемо читати Євангеліє, тоді наше серце відкриється для Господаря бенкету. Амінь.

Протоієрей Владислав Софійчук. 24 грудня 2023 р.

 

Комментарии (0)

Сохранен как Проповеди

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *